מעשה מול מחדל – ההבדל המוסרי והחוקי

מה יותר חמור? מעשה פסול בפועל, או אי-מניעת מעשה פסול? לכאורה, המעשה הוא אקטיבי לעומת אי-מניעה, שבה זה שלא מנע לא פעל דבר. החוק חושב אחרת

מאת: עו"ד תהל חכם

ישנה נטייה לחשוב שיש הבדל מוסרי בין מעשה אשר גורם לנזק, לבין מחדל אשר לא-מונע נזק. בפרשת "וישב" למשל, (בראשית ל"ז), מסופר על אחיו של יוסף אשר השליכו אותו לבור. מדובר במעשה פסול. אך נניח כי הסיפור היה מעט שונה. נניח שאחיו של יוסף היו יושבים בשדה ומבחינים ביוסף כשהוא הולך לכיוונו של הבור, מבלי להבחין בו. הם יודעים שהוא עומד ליפול לתוך הבור, אבל מחליטים שלא להזהיר אותו – והוא אכן נופל לבור. גם מחדל זה (אי-האזהרה של יוסף) הוא דבר פסול.

השאלה היא: האם המעשה האקטיבי (השלכתו של יוסף לבור) הוא פסול באותה מידה כמו המחדל (אי-מניעת נפילות לבור)? וכן, נשאל: האם ראוי שהחוק יתייחס לשני המצבים באותו אופן ויטיל את אותו עונש על מי שמשליך את יוסף לבור ועל מי שרק לא-מזהיר אותו?

אם מסתכלים על הדברים במבט ראשון, זה נראה שונה. הסיטואציה האחת, שבה האחים מושכים את יוסף בכוח אל עבר הבור ומשליכים אותו נראית מאוד פסולה. יש בה הפעלת כוח נגד ההתנגדות של יוסף ושינוי פיזי של העולם. אם האחים לא היו משליכים את יוסף לבור, הוא לא היה נופל אליו.

לעומת זאת, הסיטואציה השנייה, שבה האחים אינם עושים דבר, נראית פחות פסולה. הם אינם מפעילים כוח ולמעשה לא עושים כלום. על פניו, ההתנהגות שלהם לא שינתה שום דבר בעולם.

בין חוק למוסר

אני לא סבורה שמדובר בשיקולים מכריעים. אם כל מה שאחיו של יוסף היו צריכים לעשות כדי למנוע ממנו מליפול לבור זה דבר פשוט כמו לומר לו "היזהר", פעולה שאינה מצריכה מאמץ כלשהו מצדם, הם אשמים מבחינה מוסרית בדיוק כאילו הם עצמם השליכו אותו לבור.

על כן, למרות שהתמונה אולי נראית שונה בהתבוננות ראשונה, אין באמת הבדל איכותי בין מעשה לבין מחדל. ייתכנו אפילו מצבים שבהם אדם עושה מעשה קטן שגורם נזק, ואדם אחר עושה מחדל גדול ומשמעותי; ואנו נחשוב שהשני הוא דווקא אשם יותר.

למרות זאת, החוק הפלילי אינו מאמץ גישה זו. החוק הפלילי נזהר מהתערבות בחופש הפעולה של אנשים ולכן, נזהר במיוחד מלהטיל עליהם חובות עשייה. על פניו, יש הבדל בין לומר "אל תעשה" לבין הטלת חובה באמצעות ציווי של "עשה". מסיבה זו, יש חוק עונשין המטיל על אנשים חובה לפעול, אך זאת רק במקרים מסוימים שבהם החוק סבור כי ראוי להטיל עליהם את החובה – כמו למשל, מציל בבריכה, אשר מחויב להציל את המתרחצים.

אומנם, ישנה גם עבירה כללית יותר של אי-מניעת פשע. לפיה, אדם שיודע על ביצועו של פשע, אך אינו מונע אותו, מבצע עבירה. בכך, החוק למעשה מטיל על כולנו חובה למנוע פשעים. ואולם, מבחינה מעשית, רק לעתים נדירות עושים שימוש בסעיף זה.

לבסוף, ישנו חוק בשם "לא תעמוד על דם רעך", אשר על פניו, מטיל גם הוא חובה להציל אחרים. אולם, עיון בהוראות החוק מלמד כי הוא לא באמת מטיל חובת הצלה, אלא חובות פעוטות יחסית. הדברים שלעיל מדגימים כי אין תמיד הלימה בין החוק לבין המוסר.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
Events for 1st נובמבר
No Events
Events for 2nd נובמבר
No Events
Events for 3rd נובמבר
No Events
Events for 4th נובמבר
No Events
Events for 5th נובמבר
No Events
Events for 6th נובמבר
No Events
Events for 7th נובמבר
No Events
Events for 8th נובמבר
No Events
Events for 9th נובמבר
No Events
Events for 10th נובמבר
No Events
Events for 11th נובמבר
No Events
Events for 12th נובמבר
No Events
Events for 13th נובמבר
No Events
Events for 14th נובמבר
No Events
Events for 15th נובמבר
No Events
Events for 16th נובמבר
No Events
Events for 17th נובמבר
No Events
Events for 18th נובמבר
No Events
Events for 19th נובמבר
No Events
Events for 20th נובמבר
No Events
Events for 21st נובמבר
No Events
Events for 22nd נובמבר
No Events
Events for 23rd נובמבר
No Events
Events for 24th נובמבר
No Events
Events for 25th נובמבר
No Events
Events for 26th נובמבר
No Events
Events for 27th נובמבר
No Events
Events for 28th נובמבר
No Events
Events for 29th נובמבר
No Events
Events for 30th נובמבר
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון

תפריט נגישות